Demokracie a svoboda ve školství a vzdělávání

DOKONČENÝ PROJEKT.

V projektu vytvořenou strategii, dobrou praxi a nástroje Jak založit svobodnou a demokratickou školu najdete zde. Záznam z Konference svobodných demokratických škol můžete v jednotlivých blocích shlédnut zde.


O projektu
Naše škola se stala partnerem v projektu “Demokracie a svoboda ve školství a vzdělávání”, projekt č.: 62500-2021-005-008, Projekt podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska

„Projekt podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Cílem programu je dále inspirace k aktivnímu občanství a pomoc znevýhodněným skupinám. Program Active Citizens Fund vstoupil do České republiky v září roku 2019 s cílem podpořit neziskové organizace nehledě na jejich velikost a zkušenosti. V České republice jej spravuje konsorcium, které tvoří Nadace OSF, Výbor dobré vůle – Nadace Olgy Havlové a Skautský institut. Program je realizován v rámci Fondů EHP a Norska 2014–2021. Prostřednictvím Fondů EHP a Norska přispívají státy Island, Lichtenštejnsko a Norsko ke snižování ekonomických a sociálních rozdílů v Evropském hospodářském prostoru (EHP) a k posilování spolupráce s 15 evropskými státy. Důležitým posláním programu je také spolupráce mezi Českou republikou a dárcovskými státy. Jde o spolupráci mezi českými neziskovými organizacemi a organizacemi z Islandu, Lichtenštejnska a Norska.“

Díky tomuto projektu se hlásíme k Politice ochrany práv dětí a zvláště zranitelných dospělých:

  • Všechny děti a mladí lidé a také zvláště zranitelní dospělí (kteří se podílejí na aktivitách organizovaných či podpořených Nadací OSF) mají právo, aby:
  • byl prvořadým hlediskem všech činností jejich zájem, bezpečnost a blaho;
  • byl chráněn a podpořen jejich vývoj, a tím umožněn rozvoj a naplnění jejich potenciálu;
  • byli respektováni a pochopeni v rámci své kulturní, národnostní a náboženské identity;
  • jim bylo nasloucháno a jejich názor byl plně zohledněn;
  • se stali aktivními účastníky rozhodnutí, která se jich přímo týkají.

Koncepce svobodných demokratických škol, ve kterých jsou děti, mladí lidé i zvláště zranitelní dospělí plnohodnotnými účastníky rozhodování a řešení konfliktů) umožňuje, aby se do naplňování této politiky zapojily také samotné děti a aktivně napomáhaly při ochraně svých vrstevníků.